• INFORMASJON

Intervju med Capcoms Ryozo Tsujimoto

Ryozo Tsujimoto hos Capcom forteller hvordan Monster Hunter har utviklet seg til Wii.

For Monster Hunter Tri-produsenten, Ryozo Tsujimoto, representerer aprils ankomst av den eksklusive Wii-tittelen i Europa det han kaller for "det neste steget". Etter å ha hjulpet med å legge grunnlaget for den framtidige suksessen til serien utenfor sitt hjemland Japan, er det hans håp at gamere i vesten snart vil omfavne det kommende eventyret med samme brennende entusiasme som han finner hos sine landsmenn.

Selv om ambisjonen virker veldig stor, har Tsujimoto-san grunn til å være optimistisk. For selv om Monster Hunter Tri er ansett som det neste steget i prosessen til å fenge et bredere publikum, kan det kanskje beskrives mer som et gigantisk steg framover når vi snakker om hvordan spillet bygger på den grunnleggende spillmekanikken i hjertet av serien.

Det fundamentale målet om å overvinne en rekke monstre er intakt, men måten du får jobben gjort på har tydelig utviklet seg. For det første har Monster Hunter Tri en kampanje ment for én spiller som har sine røtter i en utviklende historie som setter deg i rollen som en helt som må hjelpe med trøbbelet i Moga Village. Når den en gang fredelige bebyggelsen blir kastet inn i kaos på grunn av et jordskjelv, samt nærværet til et fryktelig monster som lurer i de nærliggende vannene, blir du sendt for å beskytte innbyggerne og hjelpe dem med gjenoppbyggingen. Når evnene dine og jaktkunnskapen din øker der ute i villmarken, legger du snart merke til at du er et nøkkelelement i samfunnet og, eventuelt, deres eneste håp mot farene som truer dem.

I tillegg til det nye fortellingselementet, kan jegere også for første gang jakte på bytte under vann, møte en rekke nyskapte fiender (hele 15 av spillets 18 bosser er helt nye til Wii) og gripe tak i kraftige, nye våpen som for eksempel Switch Axe. Switch Axe har evnen til å veksle mellom to former, samt utløse elementkrefter som ild og is med hvert angrep, og tilbyr erfarne jegere en ødeleggende ny måte å knuse fiendene på.

Og ikke nok med det. Monster Hunter Tri bygger på erfaringen fra tidligere Monster Hunter-spill og kan skryte av en vill verden som føles mer ut som et naturlig miljø enn at den spinner seg rundt deg, og i denne verdenen må du kjempe for din plass i næringskjeden. Tsujimoto-san og teamet hans gjennomgikk ganske mye prøving og feiling når de arbeidet for å skape en sannsynlig og balansert verden som kunne gi deg fantastiske opplevelser rundt hvert eneste hjørne.

"Det var en vanskelig prosess, for selv om dette er en fortsettelse av serien, så skapte vi spillet fra grunnen av til Wii. I tidligere Monster Hunter-spill var det en mye enklere spillverden - jeger mot monster. Men i det pustende økosystemet i Monster Hunter Tri, er både jegere og monstre jevngode. Så mens jegerne må jakte for å overleve, vil monstrene selv samhandle med hverandre. For eksempel vil mindre monstre danne grupper og gå løs på større monstre dersom det skulle forville seg inn på territoriet deres. Generelt sett så vil du finne den samme samhandlingen i Monster Hunter Tri som du ville forvente å finne i et virkelig økosystem."

"For eksempel kan du gå til en savanne og se på en flokk gressetere mens de enkelt og greit spiser gress, men noen ganger vil et større monster nærme seg, og gresseterne begynner å oppføre seg annerledes. De blir nervøse og skvetne, og du kan se de naturlige samhandlingene som utspiller seg i verden. Et annet eksempel er den nye fakkelen vi har tatt med i spillet. Naturligvis kan du ta den med inn i en hule eller bruke den om natten som en lyskilde. Men snart vil du innse at visse mindre monstre er redde for ilden, så du vil ikke bli angrepet av dem når du bruker fakkelen. Ting som dette gir en hårfin dybde og nye dimensjoner til spillet."

I tillegg til å oppleve denne unike og visuelt forlokkende verdenen selv, har også Monster Hunter Tri-spillere tilgang til et gratis online flerspillermodus som benytter seg av Wii Speak til direkte kommunikasjon med felles jegere. Wii Speak tar den kommunale opplevelsen i Monster Hunter Tri til et helt annet nivå, fra å chatte med opp til tre andre spillere i de trygge omgivelsene til en online by, til å brøle ut kamprop midt i jaktens hete. Online gameplay vil også tilby unike nye oppdrag, gjenstander og monstre som jegere kan sette tennene i, samt at spillerne kan utnytte de evnene de har oppnådd i enspillerdelen av Monster Hunter Tri.

Dette utvidede onlinealternativet, sammen med en ombygget spillverden og stabler av nyskapte gjenstander og våpen, har hjulpet til med å transformere Monster Hunter-serien til et helt nytt beist til Wii. Snart vil spillere i Europa oppleve fenomenet selv - enten ved å jakte alene eller sammen med venner mens de dykker dypere inn i en sprudlende verden som virkelig føles levende. For Tsujimoto-san har nytelsen av å se spillets forvandling vært like stor som noen av gigantene som spillere snart vil låse horn med. Men til tross for at Tsujimoto-san har spilt en stor rolle i å drive fram de store endringene som former Monster Hunter Tri, har han fremdeles funnet noe av den største nytelsen i spillets små gleder:

"Naturligvis finnes det forskjellige kontrollvalg for spillere, slik som Classic Controller, men en av de tingene jeg har nytt mest er å kontrollere spillet med Wii Remote og Nunchuk. Det er forfriskende fordi man har en tendens til å bli veldig anspent i actionspill, men nå kan jeg lene meg tilbake og slappe av mens jeg spiller! Jeg anbefaler at alle prøver spillet på denne måten!"

Del |