Skip to main content

Under den andre Kirby Air Riders Direct-sendingen fikk vi presentert en rekke nye moduser, funksjoner og annen moro!

torsdag 23. oktober 2025
Spillsjef Masahiro Sakurai er tilbake for å dele flere detaljer om hva du kan forvente deg når Kirby Air Riders lanseres på Nintendo Switch 2.

Under gårsdagens Kirby Air Riders Direct-sending tok spillsjef Masahiro Sakurai enda et dypdykk ned i hva som venter oss av vill og kaotisk action når Kirby Air Riders lanseres til Nintendo Switch 2 den 20. november.

Vi fikk denne gangen se introduksjonen til den historiedrevne delen av spillet i «Road Trip»-modusen og tilbakekomsten av «Top Ride»-modusen som opprinnelig ble introdusert i Nintendo GameCube-spillet Kirby Air Ride fra 2003 (lansert i Europa i 2004). Men disse to spillmodusene var bare en liten del av det Sakurai viste frem under presentasjonen. Han avslørte også hvordan Kirby Air Riders får en enda mer heftig spillopplevelse på Nintendo Switch 2, med et stort utvalg av «riders», kjente og legendariske maskiner, nye tilpasningsmuligheter, flerspiller over internett og mye annet. Så det er bare å gjøre deg klar for litt høyoktans fart og action!

Her er en oversikt over noen av de nye funksjonene og detaljene Sakurai avslørte og som du kan se frem til når spillet lanseres:

  • «Top Ride»: En spillmodus som opprinnelig ble introdusert i Kirby Air Ride. I «Top Ride»-modusen ser du løpet ovenfra, og det bys på baner inspirert av de som allerede finnes i «Air Ride»-modusen. Akkurat som i de andre modusene, kan du også her velge «rider» og maskiner hver for seg. Du kan bruke «Quick Spins» og «Boost Charges», samt kopieringsevner som «Flash», som får deg til å suse fremover ved hjelp av et elektrisk støt. Og best av alt: Om du treffer motstanderne får de seg en skikkelig overraskelse! Det finnes også eksklusive gjenstander i «Top Ride» som gir deg et ekstra fortrinn, som «Kaboomb», «Drift Flames», «Drill Driver» med mer. Opptil åtte spillere kan spille «Top Ride» over internett eller opptil fire spillere og fire CPU-er kan spille lokalt på én konsoll.
  • «Road Trip»: Under gårsdagens presentasjon introduserte Sakurai også en ny modus kalt «Road Trip». Her kan du dra ut på en skikkelig kjøretur for å fullføre ulike utfordringer fra «Air Ride»-, «City Trial»- og «Top Ride»-modusene, inkludert løp, kamper og «Field Events». Du samler også opp maskiner og gjenstander du kan bruke mellom utfordringene. Men dette er ikke en tilfeldig kosetur, dette er selve historiedelen som forteller bakgrunnen for hvorfor Kirby, King Dedede, Bandana Waddle Dee, Starman og andre «riders» legger ut på eventyret de står ovenfor.
  • «Paddock»: I Kirby Air Riders finnes det nå en ny måte for venner å samles for å spille over internett, nemlig i «paddock». Denne fungerer som en lobby der spillere kan bevege seg fritt som «riders», sette opp kamper, prate med venner og velge hvilken modus de ønsker å spille. Det kan til og med foregå flere kamper samtidig i én og samme «paddock». Du kan også styre musikken, sende «emotes» og lage ulike morsomme positurer for figurene ved å kombinere bevegelser med kontrollstikkene.
  • «Swap Relay»: Under sendingen fikk vi også et dypdykk ned i «Air Ride»-modusen der vi ble introdusert for en ny type løp kalt «Swap Relay». Her velger du en maskin for hver enkelt runde, og bytter automatisk maskin når du fullfører runden. Så her gjelder det å finne de riktige kombinasjonene og eksperimentere med ulike sammensetninger av «rider» og maskin. Du kan til og med spille stafett med andre spillere lokalt ved å sende kontrolleren videre, akkurat som med en stafettpinne.
  • «Transform Star»: «Transform Star» er en maskin av både stjernetypen som kan fly og en maskin av motorsykkeltypen som kan kjøre på bakken. Dette er en av de nye maskinene introdusert i Kirby Air Riders. Ved å bevege venstre styrestikke raskt kan du bytte mellom de to formene og holde motstanderne på pinebenken.
  • «Checklist»: Sjekklisten fra Kirby Air Ride er tilbake! Når du fullfører bestemte mål, åpnes en rute på sjekklisten. Jo mer du oppnår, desto mer innhold låses opp. Det finnes fem faner i sjekklisten, som representerer «Air Ride», «Top Ride», «City Trial», «Road Trip» og «Online». Ved å klikke på en uåpnet rute som ligger ved siden av en åpnet, blir du tatt direkte til det aktuelle målet, klart til å spilles. Du kan være helt trygg på at ingen «riders» eller maskiner er låst bak «Online»-fanen, så du trenger ikke å fullføre den for å låse opp alt. Så det er bare å hoppe rett inn for å prøve å fylle opp sjekklisten din!
  • amiibo: Under presentasjonen ble det også annonsert en rekke Kirby Air Riders amiibo-figurer, og disse er betydelig større enn en normal amiibo-figur. Sakurai viste frem Meta Knight & Shadow Star, King Dedede & Tank Star og Chef Kawasaki & Hop Star. Alle disse kan selvfølgelig også bytte «rider» og maskin. Hver «rider», inkludert de nye amiibo-figurpakkene, kobler seg sammen magnetisk til maskinen de står på, og du står fritt til å bytte dem med andre Kirby Air Riders amiibo-figurer. Kombinasjonen du velger vises også i spillet, og du vil kunne trene opp amiibo-figuren din for å øke nivået dens i spillet.

    Vi fikk også lanseringsdatoene for amiibo-figurene:
    • Meta Knight & Shadow Star: 5. mars 2026
    • King Dedede & Tank Star: 2026
    • Chef Kawasaki & Hop Star: 2026
  • Mer innhold: Under presentasjonen fikk vi bekreftet at alle de ni «Air Ride»-banene fra originalspillet vender tilbake, fra Fantasy Meadows til Nebula Belt, noe som gir oss totalt 18 baner. I tillegg ble det vist frem en helt ny «City Trial»-gjenstand kalt «Mega Cannon». Presentasjonen tok også for seg «Stadiums» og nye bosskamper, inkludert et glimt av en helt ny boss kalt «Robo Dedede», en motstander som kan skifte mellom «Dedede»-modus og «Car»-modus. Flere kopieringsevner vender også tilbake, og du kan samle deler for å gjenoppbygge de legendariske maskinene «Dragoon» og «Hydra».

Sakurai snakket også om flere nyheter og flerspillerelementer som blir tilgjengelige over internett i Kirby Air Riders, og som gir spillerne enda flere måter å dele opplevelsen med venner og familie på:

  • «Global Win Power»: Kirby Air Riders får et klassesystem og en ny måleenhet kalt «Global Win Power». Klassene rangeres ikke med bokstaver, men ved hjelp av de sju regnbuefargene som viser hvilken klasse du tilhører, og hjelper deg med å matches mot spillere på samme nivå. Når du stiger i klassene, kan det også føre til endringer i «City Trial»-modusen, så følg med!

    Hver flerspillermodus har dessuten sin egen «Global Win Power»-rangering, som baseres på hvor mange seire du har opparbeidet deg totalt. Selv om denne ikke er direkte knyttet til klassen din, øker den jo mer du spiller. «Global Win Power»-nivået vises også på førerkortet ditt.
  • «Licenses»: Flerspilleropplevelsen over internett starter med at du rett og slett må lage ditt eget førerkort. Det er dette kortet som andre spillere vil kjenne igjen når du konkurrerer mot andre over internett. Du kan selv tilpasse førerkortet med glittereffekter, klistremerker og lage ditt eget «Street Name» ved å kombinere to forhåndsvalgte uttrykk.
  • «Team Battles»: Opptil 16 spillere kan spille «City Trial»-modusen sammen, og med «Team Battles» kan spillerne nå deles inn i to lag på åtte hver. Legendariske maskindeler kan deles mellom lagkamerater, og den som plukker opp den siste delen får æren av å kjøre maskinen! Når ti eller flere spillere konkurrerer, deles alle inn i to identiske stadioner der lagene kjemper om høyeste poengsum.
  • Finpuss ferdighetene: Spill alene og test deg selv i «Time Attack»-modusen i enten «Air Ride»- eller «Top Ride»-modusen for å slå dine egne rundetider. Eller spill «Free Run» i modusene for å trene på bevegelsene dine eller sette en personlig rekord, helt uten press eller andre motstandere i veien. I «City Trial»-modusen kan du bruke «Free Run» til å utforske Skyah uten tidsbegrensning eller hindringer.
  • Enda flere karakterer: Under presentasjonen fikk vi også sett flere spillbare karakterer som kommer til Kirby Air Riders: den smarte, edderkoppaktige Taranza og trøbbelduoen Lololo & Lalala med mer.
  • «Miles»: Men hvordan får du egentlig tak i alt tilbehøret og dekorasjonene? Med «Miles» selvfølgelig! Du tjener «Miles» mens du spiller, og jo mer du spiller, desto mer tjener du. Pengene du tjener opp kan du bruke i «Miles»-butikken. Her kan du kjøpe maskiner, dekorasjoner, lisensdekor, musikkspor og til og med hodeplagg til «riders».
  • «My Machine»: Etter hvert som du samler maskiner ved å spille, kjøpe deler i «Miles»-butikken eller ved å fullføre utfordringer fra sjekklisten, kan du legge til klistremerker, effekter, mønstre og tilbehør for å gjøre enhver maskin om til din «my machine», med din personlige stil. Du kan deretter legge ut din personlige maskin på «Machine Market» slik at den kan kjøpes av andre spillere. Jo flere ganger maskinen din blir solgt, desto høyere verdi får den (men du mister den ikke selv om den blir solgt!). I tillegg kan du designe din egen garasje for å vise frem samlingen din, og invitere venner over fra «paddock» for å henge med deg der!
  • «Gummies»: En annen nyhet i Kirby Air Riders er «Gummies», små samleobjekter formet som maskinene til motstanderne du har slått. For hver rival du havner foran i et løp, får du en Gummy av maskinen deres. Du kan inhalere dem, skyte dem til værs eller bare beholde dem som trofeer over alle du har beseiret.
  • «My Music»: Sakurai ga en spesiell hyllest til komponistene Shogo Sakai og Noriyuki Iwadare, som tidligere har jobbet med henholdsvis Kirby Air Ride og Super Smash Bros.-serien.

    Akkurat som i Super Smash Bros. Ultimate får Kirby Air Riders også en «My music»-funksjon som lar deg velge hvilke låter du vil høre på mens du utforsker Skyah i «City Trial»-modusen. Her finner du musikk fra hele Kirby-serien, i tillegg til bonusspor og hemmelige låter!

    Ny musikk er også tilgjengelig allerede i dag i Nintendo Music-appen.

Nintendo Switch Online-abonnenter kan prøve spillet før lansering i Kirby Air Riders: Global Test Ride-arrangementet!

Dette nettbaserte demoarrangementet finner sted 8.–9. november samt 15.–16. november, eksklusivt på Nintendo Switch 2.

  • 8. november, 09:00 - 15:00 CET
  • 9. november, 01:00 - 07:00 CET
  • 9. november, 16:00 - 22:00 CET
  • 15. november, 09:00 - 15:00 CET
  • 16. november, kl. 01:00 - 07:00 CET
  • 16. november, 16:00 - 22:00 CET

Under «Global Test Ride»-arrangementet kan spillerne teste ut «Lessons», «Air Ride» og «City Trial». I «Air Ride» vil følgende baner være tilgjengelige: Floria Fields, Waveflow Waters og Mount Amberfalls. Spillerne kan også gå inn i «paddock», hvor de kan opprette et rom, invitere venner til en runde «City Trial» eller spille med andre fra hele verden. «Paddock» støtter opptil 16 spillere i «Global Test Ride»-versjonen, mens fullversjonen av spillet vil støtte opptil 32 spillere.

Programvaren for «Global Test Ride» kan lastes ned fra Nintendo eShop fra og med fredag ettermiddag, 7. november.

Du kan spille «Lessons» både før og utenom de oppsatte testtidene. For å få tilgang til å teste ut alle funksjoner i Kirby Air Riders: Global Test Ride kreves en Nintendo Switch 2-konsoll, internettforbindelse og et aktivt Nintendo Switch Online-abonnement. Modusene «Lessons» og «Air Ride» kan imidlertid spilles uten et aktivt Nintendo Switch Online-abonnement.

De som forhåndsbestiller den digitale versjonen av Kirby Air Riders i Nintendo eShop, får en eksklusiv hatt i spillet som din «rider» kan bruke under Global Test Ride-arrangementet. Hatten kan ikke overføres til fullversjonen av spillet.


Følg oss gjerne på sosiale medier for å få med deg små og store nyheter fra Nintendos verden, bli med på kule konkurranser og mye mer!


Nintendo Co., Ltd. har hovedkontor i Kyoto, Japan, og står bak en rekke ikoniske varemerker og spillserier som har blitt en naturlig del av hjem verden over, slik som Mario™, Donkey Kong™, The Legend of Zelda™, Metroid™, Pokémon™, Animal Crossing™, Pikmin™ og Splatoon™.

Sosiale medier

© Bergsala | Officiell nettside for Nintendo i Norge