Skip to main content

Hjelp meg å komme i gang med Nintendo DS

Har du problemer med å komme i gang med Nintendo DS/lite/i eller har den sluttet å fungere av en eller annen grunn? Les gjennom denne artikkelen for å se om du kan løse problemet selv uten å måtte sende den inn til service.

Pekeskjermen på DS fungerer ikke. (Merk at dette ikke gjelder DS Lite)

Har du den eldste modellen av Nintendo DS kan det ha kommet skitt mellom innfatningen og pekeskjermen via det lille mellomrommet som finnes. Prøv først med en nål eller lignende og stikk den inn ca. 1-2 millimeter inn i mellomrommet og skrap ut skitten som forstyrrer pekeskjermen. Prøv også å synkronisere pekeskjermen. Les mer i manualen om hvordan du synkroniserer pekeskjermen.

DS/DS lite vil ikke lese Game Boy- eller DS-spill

Antagelgvis skyldes dette skitt på kontaktstiftene. Prøv å sette i og ta ut et spill, og gjenta dette rundt 20 ganger for å "slipe" kontaktflatene på spillet og kontaktstiftene på konsollen. Det kan også dreie seg om bøyde eller knekte stifter. Dette dekkes dessverre ikke av garantien.

DS/DS lite har en eller flere døde piksler

Nintendo anbefaler at man fortsetter å spille i rundt 2 uker. Dersom man fremdeles er misfornøyd med produktet kan man kontakte forhandleren/serviceavdelingen vår for mer hjelp.

Sprukket ramme/skjerm/etc (fysiske skader)

Dette dekkes dessverre ikke av garantien. Kontakt forhandleren hvor du kjøpte konsollen eller serviceavdelingen vår for kostnadsforespørsel.

Nintendo DS/DS lite vil ikke lade. Ladelampen blinker bare.

Dette kan tyde på at konsollen har blitt fuktskadet. I første omgang kan du skru av batteriluken og se på det lille lakmuspapiret som befinner seg der. Det skal være en hvit lapp med rosa prikker. Dersom den blir utsatt for fukt blir papribiten helt rosa. Konsoller med fuktskader er dessverre ikke lønnsomt å reparere og er ikke dekket av garantien.

Skjermen er helt hvit eller har store, svarte områder.

LCD-skjermen har mest sannsynlig blitt utsatt for ytre påvirkning og må byttes ut. Kontakt forhandleren hvor du kjøpte konsollen eller serviceavdelingen vår for kostnadsforespørsel.

Om du fremdeles ikke har fått igang konsollen din eller opplever andre problemer enn de nevnt her kan du sende en forespørsel til serviceavdelingen vår for ytterligere hjelp.


Nintendo Co., Ltd. har hovedkontor i Kyoto, Japan, og står bak en rekke ikoniske varemerker og spillserier som har blitt en naturlig del av hjem verden over, slik som Mario™, Donkey Kong™, The Legend of Zelda™, Metroid™, Pokémon™, Animal Crossing™, Pikmin™ og Splatoon™.

Sosiale medier

© Bergsala | Officiell nettside for Nintendo i Norge