nintendo logo

  • Support
  • Hjelp meg å komme i gang med Nintendo 3DS

Hjelp meg å komme i gang med Nintendo 3DS

Har du problemer med å komme i gang med Nintendo 3DS/2DS/New 3DS eller har den sluttet å fungere av en eller annen grunn? Les gjennom denne artikkelen for å se om du kan løse problemet selv uten å måtte sende den inn til service.

Den absolutt beste kilden til informasjon er konsollens instruksjonsmanual hvor du kan finne løsningen til de aller fleste potensielle problemer.

Hvordan oppdaterer jeg konsollen?

Nintendo står alltid på for å forbedre og legge til funksjoner og brukervennlighet i sine konsoller for å gi den best mulige opplevelsen. For å kunne leve opp til denne ambisjonen gis det mulighet å installere systemoppdateringer via Internett eller visse spill. Dersom du opplever problemer med Nintendo 3DS-konsollen din, så anbefaler vi at det første steget er å holde konsollen så oppdatert som mulig. For å gjøre dette følger du bare tre enkle steg. 1. Åpne "System settings" i HOME-menyen. 2. Velg "Other settings". 3. Bla deg til høyre og velg "System update". Vær oppmerksom på at du må ha tilgang til et trådløst bredbåndsnettverk for å kunne oppdatere konsollen via Internett.

Jeg kan ikke surfe på Internett eller finne Nintendo eShop!

Dersom nettleseren og Nintendo eShop ikke er tilgjengelig, så må du utføre en systemoppdatering. Følg instruksene over, så vil både nettleseren og Nintendo eShop vil bli tilgjengelig for deg.

Jeg får vondt i øynene av å bruke 3D-effekten

Noen mennesker har problemer med å se 3D-effekten og/eller opplever ubehag ved bruke av 3D med Nintendo 3DS. Vennligst les grundig gjennom helse- og sikkerhetsinformasjonen som står i brukermanualen og på spilleskene. Pass på at du ser rett på 3D-skjermen og ikke i vinkel. Hold konsollen 25-35cm unna øynene og juster avstanden til du ser 3D-bildene klart. Bruk dybdebryteren for 3D til høyre for skjermen til å justere graden av 3D til du finner en behagelig innstilling som passer for deg. Nintendo anbefaler at du tar en pause på 10-15 minutter hver halvtime når du benytter 3D-effekten, og at du slår helt av 3D-effekten dersom du føler deg trett eller sliten. Alle funksjonene til Nintendo 3DS kan uten problemer også nytes i 2D.

Jeg ser ikke 3D-effekten

Pass på at 3D-bryteren til høyre for skjermen ikke er stilt helt ned og at 3D-effekten ikke er sperret via Parental Controls. Still den helt opp for å slå på 3D-effekten. Dersom du fremdeles ikke ser effekten, sjekk med foreldre, venner eller lignende om de kan se 3D-effekten eller ikke. Kan de se effekten, så er det ikke noe i veien med konsollen og vi ber deg om å lese helse- og sikkerhetsinformasjonen i brukermanualen og slå av 3D-effekten. Noen mennesker kan ha problemer med å se 3D-effekten. Alle funksjonene til Nintendo 3DS kan uten problemer også nytes i 2D.

Dersom andre personer heller ikke kan se 3D-effekten, så kan det tyde på at konsollen er defekt og må repareres eller byttes ut. Send en e-post til Bergsala Service Center for ytterligere hjelp.

Konsollen vil ikke lese spill

Antagelgvis skyldes dette skitt på kontaktstiftene. Prøv å sette i og ta ut et spill, og gjenta dette rundt 20 ganger for å "slipe" kontaktflatene på spillet og kontaktstiftene på konsollen. Det kan også dreie seg om bøyde eller knekte stifter. Dette dekkes dessverre ikke av garantien. Ta kontakt med Bergsala Service Center for kostnadsforespørsler.

Skjermen har en eller flere døde piksler

Nintendo anbefaler at man fortsetter å spille i rundt 2 uker. Dersom man fremdeles er misfornøyd med produktet kan man kontakte forhandleren/Bergsala Service Center for mer hjelp.

Sprukket ramme/skjerm/etc (fysiske skader)

Dette dekkes dessverre ikke av garantien. Kontakt forhandleren hvor du kjøpte konsollen eller Bergsala Service Center for kostnadsforespørsel.

Konsollen vil ikke lade. Ladelampen blinker bare.

Dette kan tyde på at konsollen har blitt fuktskadet. I første omgang kan du skru av batteriluken og se på det lille lakmuspapiret som befinner seg der. Det skal være en hvit lapp med rosa prikker. Dersom den blir utsatt for fukt blir papribiten helt rosa. Konsoller med fuktskader er dessverre ikke lønnsomt å reparere og er ikke dekket av garantien.

Skjermen er helt hvit eller har store, svarte områder.

LCD-skjermen har mest sannsynlig blitt utsatt for ytre påvirkning og må byttes ut. Kontakt forhandleren hvor du kjøpte konsollen eller Bergsala Service Center for kostnadsforespørsel.

Om du fremdeles ikke har fått igang konsollen din eller opplever andre problemer enn de nevnt her kan du sende en forespørsel til Bergsala Service Center for ytterligere hjelp.